Klagomålshantering
Hantering av klagomål
Ansvarig:
Kyrkoherden Ellinor Svensson är ytterst ansvarig för hur förskola/fritids hanterar klagomål i verksamheten.
Rektor är ansvarig för att vårdnadshavare får information om hur de kan klaga på och diskutera verksamheten.
Alla som arbetar i verksamheten är ansvariga för att bemöta vårdnadshavares åsikter med respekt. I enlighet med Lpfö 18, lgr 22 och Skollagen ska verksamheten ha ett förtroendefullt samarbete med vårdnadshavare.
Alla som arbetar i verksamheten ansvarar för att följa riktlinjerna i detta dokument.
Riktlinjer
- Rektor informerar vårdnadshavare på höstens föräldramöte hur de kan klaga eller komma till tals vad gäller undervisningen och verksamheten på förskola/fritids.
- Redan vid inskolningssamtalet får nya familjer både muntlig och skriftlig information hur de kan klaga på eller komma till tals generellt på verksamheten.
- Via vår lärplattform Unikum får föräldrarna information kring hur man kan klaga på verksamheten eller komma till tals generellt.
Vårdnadshavares möjliga vägar för samtal, klagomål, synpunkter:
- Samtal vid lämning och hämtning av barn och elever.
- Rektor finns oftast tillgänglig på telefon 0705508082 eller via mail: forskolan@ronoforsamling.se
- Det finns alltid möjlighet att boka ett samtal om tiden vid hämtning/lämning ej räcker till.
- Anonyma skriftliga klagomål/synpunkter går att lämna i brevlådan ute vid vägen.
- Andra skriftliga klagomål/synpunkter går att lämna direkt till personalen eller i brevlådan i hallen på förskolan.
- Utvecklingssamtal sker 1 ggn/år.
- Vårdnadshavares enkätundersökning sker i maj/år. Diskussioner på föräldramöten.
Riskbedömning:
Verksamheten är öppen för samtal och synpunkter så att vårdnadshavare inte blir så missnöjda att de önskar avsluta sina placeringar. Förskola/fritids kan bli av med sitt tillstånd att bedriva verksamhet.